Monday, August 1, 2011

JANGAN KOREK HIDUNG!

salam semua. alhamdulillah harini kita masih dapat peluang untuk berjumpa dengan Ramadhan 1432H. pernah tak korang dengar yang kita tak boleh korek hidung?? betol ke ni?? mesti korang rasa blog ni mengarut en. tak pernah-pernah dengar orang kata jangan korek hidung =.='
ish btol la. aku yang tulis blog ni aku tau la pe yang aku cakap. korang tak percaya ke??haaaaa. korang tau tak salah satu perkara yang membatalkan puasa ialah memasukkan sesuatu ke dalam rongga dengan sengaja kecuali terlupa. rongga ni termasuk la hidung,telinga, mulut dan lain2. jadi seelok-eloknya korang tak payah la korek hidung time korang puasa sebab takot nanti boleh batalkan puasa.do u get my point??


kat sini aku tunjuk contoh soalan yang aku search kat internet. soalan yang berkaitan dengan topik kita:

SOALAN: Saya pernah terdengar bahawa jikalau seseorang  itu berpuasa, dia dilarang ‘membersihkan’ telinga atau  hidungnya. Samada menggunakan cotton bud ataupun jari. Kerana perbuatan itu akan membatalkan puasanya. Adakah benar? 
JAWAPAN: Di antara sebab batal puasa adalah memasukkan sesuatu ke dalam rongga badan yang terbuka dengan sengaja. Membersihkan telinga atau hidung tidak semestinya membatalkan puasa. Ia dibolehkan dengan  kadar yang sederhana dan berhati-hati. Contohnya, membersihkan telinga di kawasan yang tidak terlalu dalam. Namun, jika anda merasa ragu-ragu sekiranya perbuatan anda boleh membatalkan puasa, maka jangan lakukan dan bersihkanlah telinga dan hidung di waktu malam. 

RUJUKAN: SOAL JAWAB RAMADHAN

then, pagi tadi aku buat la status joke kat fb(facebook). status macam dalam gambar kat atas tu. nampak tak tulisan dalam gambar tu?kali ni aku besarkan gambar sampai lebih had da.hahaha.

 then mrDaos kata aku tak senonoh. dia geli baca status aku. hahaha. waaaaa status kat atas tu joke je la. joke yang membawa maksod yang mendalam tau! :D nak kasi tau semua orang supaya jangan korek hidung, nanti batal puasa. huhu. aku orang yang bersih ok. bukan tak senonoh seperti yang digembar-gemburkan. huhu. 

kat sini aku just nak share ape yang aku tau. aku pon ade banyak salah silap. andai kata macam tak berapa sure dengan ape yang aku tulis, korang boleh tanya dengan orang yang lagi arif. kalau aku salah,korang boleh betulkan. tak de masalah. kita jumpa lain post ok. selamat malam! ^__^

9 comments:

Alif Haris said...

yeay betul ..
ini jawapan dari budak sambest :) hehe

ChocoStrawberi said...

hahahaha.thanks a lot alep!aku pon ingt2 blek ape yg aku bljr dri skolah rendh smpi la skolah menengah :D

Nabila Wahab said...

haha.. sy pn konpius korek idung batal ke makruh.. sbb b4 ni mcm pnh dgr org kte batal, tp ble tgk maharaja lawak yg part sepah puase tu dia ckp makruh.. haha..

btw nice sharing.. :)

ChocoStrawberi said...

huhu.imnabila,erm2.rsenye jwpn yg ssuai mcm dekt jwpn kpd soalan kt ats tu.klu takot bawak kpd batal puase,jgn buat.hehehe

Anonymous said...

http://pbasmkps.blogspot.com/2010/08/mengorek-telinga-atau-hidung-adakah.html

ChocoStrawberi said...

thaq,thanks 4 sharing kt sume:D aku bru je hbes bce.

L said...

pon2..lori milo L dtg dh... sori lambat seket.. xsempat nk dtg time shurnk supot milo ais 3in 1 utk berbuka nt.. k.. =)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/bangun-sahur-buat-aper.html

Orang Kita said...

nice info~~ ^_^

ChocoStrawberi said...

@L:hbes la cik L dtg nk bwk milo.hahaha.

@popoi:more info kt link dlm komen eh :D