Tuesday, June 21, 2011

hati vs kata-kata

1) pernah tak rasa kita tengah marah dengan seseorang,tapi kita tak boleh nak marah dia.
mungkin,orang yang kita nak marah tu adalah mak ayah,kawan-kawan,or sesiapa je yang kita sayang.
then,ape kita nak buat??
solution: 
2) pernah tak kita sakitkan hati orang tanpa sengaja,then mulut berat hati nak kata maaf.
mungkin,sebab kita malu kita da buat salah and segan nak ungkit salah kita.
solution:

3) pernah tak kita rasa rendah diri dengan diri sendiri.
mungkin,kita sedar yang kita tak sempurna and tak baik macam orang lain.
solution:

4) pernah tak kita rindu seseorang(especially for parents),tapi kita malu untuk bagitau orang tu.
mungkin kita malu nak cakap and show of kasih sayang kita.
solution:

kat atas tadi,aku senaraikan 4 soalan yang sering aku tertanya-tanya dalam kepala aku. mungkin orang lain pon tertanya-tanya soalan yang sama.setiap orang berbeza pendapat dan pandangan.kalau ikut kepala and minda korang,pe yang korang jawab??


jawapan aku untuk soalan2 aku tadi:

1) untuk soalan ni lebih kurang macam ni la kan,"aku nak marah ko,tapi tak boleh marah".in one word aku akan cakap jawapan aku ialah NANGES. yup.aku akan nanges.sape pernah nampak aku nanges??buruk kan??mata aku bengkak2,then hidung merah2. ape yang aku feel macam ni la.kalau aku geram dengan orang tu(maybe parents, family, member2 or en. Da0s) tapi aku tak boleh nak marah dia depan2 or even belakang dia pon aku tak boleh nak marah.sebab ape??sebab perasaan sayang aku melebihi segala2nya(termasuklah perasaan marah). dalam hati aku akan cakap,aku sayang ko,tapi kenapa aku nak marah ko.perlu ke aku marah ko. bila aku tengah geram+marah,tapi tak dapat nak marah,akhirnya air mata yang keluar. and aku tak tau kenapa air mata aku senang je nak keluar. kesimpulannya, AKU RATU AIR MATA.hahaha


2) yeahhhh. aku pernah buat macam tu. susah untuk aku nak say sorry to others.sometimes,buat salah memang pandai,tapi nak mintak maaf tak pandai(perangai buruk yang perlu diubah). tapi jangan ingat aku tak menyesal dengan ape yang aku buat. bila aku rasa menyesal and tak tau nak buat ape,aku akan solat and mengadu dekat Allah. aku dapat rasa Allah masih sayangkan aku, nak suruh aku bertaubat and betulkan kesalahan yang aku da buat. time solat,aku rasa Allah dekat dengan aku and always ade dekat sisi. Dia yang Maha Mendengar dan Maha Pengampun. sampaikan,time baca Al-Fatihah pon aku boleh nanges sebab aku rasa menyesal ape yang aku da buat. betapa sayangnya Allah pada hamba2Nya sehingga dia bagi aku rasa menyesal dan bertaubat.
'Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sebuah kaum itu melainkan mereka mengubah nasib diri mereka sendiri’ (Ar-Ra'd:11)


3) sape tak pernah rasa macam ni??wowww. you are the perfect guys. huhu. sometimes, aku rasa kita kena ade rasa rendah diri and rasa diri ada banyak kekurangan.dari sini la kita akan belajar memperbaiki diri kita perlahan2.buang yang keruh, ambil yang jernih. itu yang terbaik. tak semua orang sempurna and semua orang pernah buat salah. tapi kadang2,ade sesetengah orang menggunakan kelemahan orang lain dan mengaibkan orang tersebut. ape tujuan kita tau kelemahan dia dan mengaibkan dia? adakah diri kita terlalu sempurna untuk menilai orang seburuk itu? adakah diri kita juga tiada kelemahan? setiap orang ade kelemahan. yeahhh.mungkin kita pernah buat silap satu ketika dahulu,tapi itu kesilapan dulu. jadikan kesilapan yang lalu sebagai pengajaran.kalau kita ade niat untuk memburuk2an orang,pasti orang lain juga akan buat perkara yang sama kt kita. usah takbur dengan kebanggaan yang dimiliki diri sendiri. Allah Maha Berkuasa.
4) masa sekolah dulu,ustaz aku pernah cakap."selagi mak ayah kita ade,jagalah mereka sebaik mungkin.gunakan masa yang ada untuk menjaga mereka sehingga akhir hayat mereka.kasihi mereka sebagaimana mereka mengasihani kita.ciumlah pipi mereka selagi ade peluang". untuk semua yang masih mempunyai ibu bapa,jagalah mereka selagi ade waktu. ciumlah pipi mereka tanda kita masih sayangkan mereka.beritahu mereka yang kita akan sayang mereka sampai akhir hayat mereka. elakkan diri daripada menjadi anak derhaka. alangkah besarnya nikmat pahala menjadi seorang anak yang soleh dan solehah. bantulah kedua ibu bapa kita dan senangkanlah hati mereka. jangan biarkan air mata seorang ibu jatuh ke dunia kerana setitik air mata ibu jatuh,10 kebajikan ank akan hilang. biarlah ibu kita menangis kegembiraan, jangan menagis kerana sedih dengan perangai kita. ape yang kita buat kat ibu bapa kita,pasti anak kita buat perkara yang sama.jika kita bahagiakan kedua ibu bapa kita, InshaAllah anak2 kita kan membahagiakan kita. tapi,kalau kita abaikan kedua ibu bapa kita, boleh jadi anak2 kita akan derhaka kepada kita malah buat perkara yang lagi teruk terhadap kita. nauzubillah.


pe yang aku tulis datang dari hati aku and ape yang aku rasa. mungkin ade orang ade perasaan yang sama dengan aku. kadang2,ape yang hati rasakan tak dapat diluahkan dengan kata-kata.sesetengah perkara boleh kita luahkan tapi sesetengah perkara perlu difikirkan secara mendalam sebelum kita luahkan. buang yang keruh,ambil yang jernih. sama2 kita berubah ke arah yang lebih baik :)



9 comments:

Alif Haris said...

pndai bagi ceramah la beliau .. hehe .. :D

ChocoStrawberi said...

haha.cehhh!alep da bace.hahah.ni motivasi utk askar2 mcm ko :P

| schaza | said...

waaa~ entry yg baik.. ad gak rse mcm tuu kdg2.. hek3!

SRenungan said...

nice entry :)

ChocoStrawberi said...

@Princess diary;yup.btol2.huhu.

@SRenungan:thanks ea :)

Izzat Yusof said...

huhu muhasabah untuk diri aku juga :(

khryh said...

:gedebukk kena hentam dengan buah paku keras..(:

NUR AIN AZMAN said...

pernah2, huhu
trkena ceq d buat nyer, HEHE

p/s : tlg aen leh?

http://officialaenlicious.blogspot.com/2011/06/life-is-so-colorful-photo-contest.html

ChocoStrawberi said...

@Izzat:btol2.kdg2 kte terlupa and kte perlukn org untuk ingtkn kte.sme2 muhasabah dri :)

@khairiyah:huhu.xpe.jdikan pengajaran

@nur Ain:yg baik jdikan panduan,yg buuruk jdikan teladan :)