Monday, August 8, 2011

Resepi Kerabu Mangga yang Fantastic!

salam semua. harini aku nak bagi korang satu resepi yang senang. hoho. memandangkan sekarang bulan puasa,then mesti korang bosan kan kalau asek makan makanan yang sama. jadi, jom kita tukar menu and try buat kerabu mangga untuk buka puasa. lagi senang kalau pokok mangga tu korang boleh dapat depan rumah(macam aku punya) and tengah musim berbuah. memang superb la! hehe.tiap2 petang aku petik buah mangga :D
bahan-bahan:
~buah mangga yang mengkal(erk,korang tau tak mengkal tu ape??aku pon tak sure ni bahasa melayu or jawa. haha. mengkal ni lebih kurang macam buah tu tak mentah tapi tak terlampau masak sampai kaler kuning)
~sedikit gula,garam
~buah limau nipis
~bilis
~sedikit cili and bawang besar

cara masakan:
mule2 korang sagat la buah mangga tu.erm kalau takde sagat macam aku,dun worry. buat cara manual je. hahaha.macam aku buat. korang potong la nipis2 buah mangga tu.tak lama pon.amek masa 20 minit untuk 2 buah.haha.


next step,masukkan sedikit garam dan gula.garam and gula ni korang agak-agak je la eh.kan tengah puasa. jangan berani2 nak try plak.hehe. then masukkan jugak sedikit cili dan bawang besar yang telah dipotong halus2. tujuan letak cili and bawang ni sebagai penambah perasa and tambah cantik je ^_^


kemudian,jangan lupa untuk sangai sedikit bilis dalam kuali.agak2 bilis da garing,angkat and tumbuk bilis dalam lesung sampai hancur. kegunaan bilis ni untuk menambahkan rasa lemak dalam kerabu mangga.


akhir sekali,letakkan sedikit perahan limau. maka dengan itu,siap suda kerabu mangga anda!yeayyyy!
haaa. ni la yang aku da buat. amacam??terliur tak??hehe.jangan lupa try kat rumah eh. actually, kerabu mangga ni aku buat malam semalam. tapi hari ni baru sempat letak resepi.hehe.sori lambat.k la.nak menidurkan diri da.bye semua.salam :)

8 comments:

Unknown said...

ayie kurang sikit kerabu..tidak tahulah mengapa..yg pasti xmint sgt..heheh

Anif Abdullah| AA said...

sedapnye kerabu mangga.. nyumm

singgah cni ^^

ChocoStrawberi said...

@cucu umie:heheh.xpe.t try resepi lain plak k :)

@Anif:huhu.boleh la try :D

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

kerabu oh kerabu

sedapnye tengok

heheh

:)

ChocoStrawberi said...

hehe.try la buat buka nanti :)

anez zamri said...

nampak sedap..boleh try nanti nie.. :)

ChocoStrawberi said...

@sweetLikeThat:jgn lupa try tw!hee.nnt bgtw sedap ke x.klu nak sedap lg,letak kacang tanah halus :)

Alif Haris said...

adoii ko memang jahat .. saje buat aku terliur tgk pelam muda tu ..
aaaargg kecur air liur .. slurrppp ..
haha