Sunday, May 8, 2011

penulis blog perlu berhati-hati

salam..
saya seorang yg suka menonton berita dan mengetahui hal2 semasa yg berlaku di malaysia dan di seluruh dunia..pernah satu ketika saya menonton berita utama di tv3,,penulis blog telah mencetuskan kontroversi dengan menulis sesuatu perkara yg sensitif di blognya sehingga membawa kepada tatapan pihak media..
sebagai seorang blogger,,kita perlulah berwaspada dengan kata-kata tulisan kita yg diluahkan melalui blog..tanpa kita sedar,,terdapat beberapa penulisan kita telah menyentuh hak peribadi seseorang/orang lain dan telah mencetuskan kontroversi..


iya..memang..ini blog kita..kita yg punya..kadang-kadang saya akui..mungkin kita terlalu marah atau geram dengan sesetengah pihak sehinggakan kita meluahkan di dalam blog kita,,tetapi biarlah ia ditulis secara berhikmah atau berpatutan supaya kita tidak dikatakan terlalu 'over' dan tidak terlalu mengikut emosi..orang baca ape yg kita tulis dan hopefully orang ambil segala yg baik-baik drpd kita..


pernah juga saya menonton satu rancangan televisyen di kaca tv..dalam rancangan tersebut,,seorang artis tidak berpuas hati kerana hal peribadinya telah didedahkan di dalam sebuah blog..mungkin artis tersebut tidak suka sesetengah hal peribadinya diketahui khalayak ramai..hanya sesetengah perkara sahaja yg perlu menjadi tatapan umum..artis juga manusia biasa..mcm kita jugak..sesetengah perkara org boleh tau mengenai kita,,tapi sesetengah perkara,,biarlah kita simpan sendiri dan tidak perlu dibuat tatapan semua orang..


bagi saya,,setiap orang ade tujuan masing-masing dalam berblogging..mempunyai blog dan menulis sesuatu dlm blog tak salah..tulis mengenai diri sendiri ke,,kawan-kawan ke,,keluarga ke,,kucing ke or ape sahaja dibolehkan asalkan ape yg kita tulis itu tidak menyakiti hati orang lain dan tidak menimbulkan kontroversi..biarlah ape yg kita tulis itu menyenangkan hati orang dan memberi manfaat kpd orang lain..
kalau gambar kt atas ni think before you act,,kita tukar sikit..think before you write something :))
berhati-hati lah dalam penulisan kita kerana dikhuatiri akan menimbulkan fitnah..bak kata pepatah sendiri,,fikir dahulu sebelum menulis :))

p/s:penulis menukar drpd pggln 'aku' ke 'saya' utk menjadikan penulisan ini lebih formal..

6 comments:

Anonymous said...

setuju sangat! lebih-lebih lagi bab politik. elok dielakkan.. :)


Blog saya juga!
daus
Korean Shows

Kedai saya jugak!
Rayban Malaysia

ChocoStrawberi said...

haa..btol2..ingt td nk tulis gk psl politik,,tp tkot saya terlbeh..jd saya tulis ikut kesesuaian.. :)) thanks 4 d' comment ^_^

aiEz said...

nak berblog tak salah,tapi jangan timbulkan isu sensitiviti..kena ingat juga kita ni hidup dalam masyarakat yg majmuk..hormati orang lain,baru orang hormat pada kita...^^

ChocoStrawberi said...

aiEz,,btol2..kdg2 org yg menulis tu x ingt perasaan org lain..dorg ingt dunia ni dorg yg punye je kot..ish3

Drunbella Khoo said...

NASIB BAIK BLOG I LEBIH KEPADA PERSONAL LIFE.
HIHIHIHI.
=)

**SORRY CAPSLOCK, TENGAH KEY IN DATA MAI MENYINGGAH SINI. EKEKE.

ChocoStrawberi said...

@dk:hehe..btol2..klu personal life better than kte tulis psl politik or bnde2 yg menyentuh hak sensitiviti org lain..