Saturday, June 4, 2011

do you miss ur family??yes,,i do..........

salam n selamat malam..


tadi,,aku kol adik aku kt penang..syukur,,dgn result spm yg dia peroleh,,adik aku dapat twrn melanjutkan diploma ke uitm pulau pinang dlm kos eletrik..itu yg dia minat..mak aku tak kesah dia nak sambung belajar kt mana,,asalkan dia BELAJAR..baiknya mama..sgt paham keadaan anak2..tak memaksa dan mendesak dlm setiap keputusan anak2,,malah menyokong hingga anak2 berjaya..


minggu ni ramai yg balik rumah..aku??tak balik sebab aku buat keputusan nk kerja time short sem ni..aku nk kerja mungkin aku rasa short sem sgt membosankan..aku nk kerja kejp je..dlm sebulan..lg 11 hari habis da la kerja aku..bila yg aku buat keputusan nk kerja,,means aku kena pndai uruskan masa kerja..aku kena jadi pekerja yg bertanggungjawab..yes!!i try..


tapi..bila tgok org balik rumah,,aku pon nak balik jugk..sapa ckp aku x sayang 


FAMILY,,.MAMA,,ABAH,,yes..i love u..i miss u..kdg2,,ble da jauh ni,,baru kita nk hargai sesuatu..owh..jp2..aku nk kesat air mata..tgh nangis ni..
hati aku memg cepat tersentuh..rumate aku pon ckp yg aku kuat nanges..hati senang sgt nk tersentuh..apakan daya..nama sofiyyah itu sndiri membawa maksud kelembutan..mungkin luaran aku keras,,tapi hati..aku je yg tau..


abang aku,,adik2 aku yg 5 org(tolak sorg yg dekt penang)semua aku rindu..lg2 semua tgh cuti sekolah..semua ade dekt rumah..
*nanges lagi..lengan baju jadi tempat kesat air mata*
ni pn kira 1st time aku belajar jauh dari parents aku..b4 ni sekolah pon dalam selangor je..tak pernah keluar dari selangor..mama sgt risau akan keselamatan anak2 dia..masa aku sekolah pon,,mama akan make sure abah yg ambik and hantar aku pergi asrama..even sebenarnye aku boleh je naik bas or pengangkutan awam,,mama tetap tak bagi..risaunye seorang ibu terhadap anak2..7 orang anak,,7 perangai yg berlainan,,tapi hati mama tetap tabah melayan karenah kami semua..
tak tau knape aku touching sgt malam2 ni..tetiba rindu kt mama..mama tgh buat ape agknye..da tido ke??ke tgh tgok tv??tak pun,,mama tgh tanda kertas periksa anak2 murid eh??mama ckp mama penat tanda kertas periksa anak2 murid..cuti sekolah pon tak mcm cuti..tmbh lg anak2 kt uma yg kdg2 'berperang' ntah ape2..kesian mama..penatnye jadi seorg ibu..nak kol mama..tapi da mlm..wlupon kol,,tapi tetap tak sama dgn bertentangan mata dan lihat wajah suci mama :'(


masa aku kt cfs pj,,aku jenis tidor lmbt..pkul 2-3 pg baru tidor..aku study..slalu aku tidur lmbt sebab aku buat latihan math or physic..klu buat math ni,,aku kne dgr mp3..then bila tiba part lagu aeman-buatmu ibu,,aku akn replay balik lagu tu sampai aku bosan..pernah la sampai 10 kali aku replay..then aku akn nanges dengar lagu tu..sambil study,,air mata aku akn menitik..samapi kdg2 buku aku pon basah..because of wt aku nanges??because aku sayang mama,,aku tau mama penat jaga aku tapi aku tak jadi anak yg baik,,because aku tau mama sggup buat ape je asalkan anak2 dia bahagia and berjaya..and aku selalu tertanya2,,adakah aku da jadi anak yg solehah??


mama selalu cakap,,mama abah tak banyak harta mcm org lain..yg mama abah boleh bagi ialah mama abah sekolahkan semua elok2 supaya semua anak2 mama abah boleh jd org berguna satu hari nanti..supaya ilmu yg semua anak2 mama abah dapat,,ilmu tu boleh dimanfaatkan dan dipakai utk memajukan diri..ALLAH..payahnya mama abah nk besarkan kesemua 7 org anak..tapi kdg2,,anak2 ini tak paham keadaan ibu bapa and masih berdegil dgn kemahuan sndri..


utk aku and semua yg masih bergelar anak,,jagalah kedua org tua anda sebaik mungkin..kasihi mereka selagi ada waktu..peliharalah mereka..jagalah hati mereka..doakan mereka kehidupan yg baik di dunia dan akhirat..selamatkan mereka dari azab kubur dan azab neraka..dan doakan mereka agar tergolong dlm klgn org2 beriman..semoga kita dapat berjumpa dgn kedua org kita di syurga nanti..amiiinnn..


dis song for my mom:


Ibu bergenang air mataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tak pula kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu yang telah terkorban
Tak dapat kubalasi akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amatlah aku harapkan
Kerana disitu letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahgia ibu di dunia dan di akhirat sana...

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang engkau berikan
Ibu... dengarlah rintih hatiku untukmu ibu




No comments: