Thursday, April 28, 2011

fadhilat qiamullail :)

salam n selamat pagi :))
mulakan hari anda dengan senyuman :))


hari ni aku bgon awal..slalunye tym2 cuti n tym2 parents aku pergi keje camni,,aku tengah tdo..t bangon dalam kol 9 ke..pastu bru la kemas rumah,basuh baju,basuh pinggan mangkuk,mop lantai uma n segala kerja la aku wt..yg pnting,,before mak aku balik keje pukul 12.40,,aku kne pastikan rumah clean and clear :D


actually,,ayah aku selalu bising jangan tidur lepas suboh..dia kata nnt rezeki susa nak masuk..btol jugak tu sebenarnye..tp kadang2 aku je yang malas bangon..hehe..so abah,,hrni no tido after suboh!!i'allah pada mse akan datang pn x tido lepas suboh da..hehe
sedangkan anak kecil ini berusaha utk solat,,apatah lagi kte yg dewasa 


hrni aku nk cerita kt semua org serba sedikit fadhilat qiamullail..
1.meningkatkan keimanan individu 
2.Menigkatkn darjat d sisi Allah Taala 
3. dapat beribadat dgn lbih khusu' 
4.Mendidik jiwa bersyukur dgn nikmat kesihatan dan nikmat wktu mlm yg tenang 
5.melatih m'jd insan bertaqwa 
6. melatih dri memperbykkn amalan sunat 
7. Mendidik jiwa melwn nafsu dan syaitan 
8. Menyedarkn manusia diciptakn untk beribadat 
9.Melatih dri mengharap keredhaan Allah 
10.Memberi ketenangan jiwa 
11.memberi kesihatan 
12. menajamkn akal fikiran 
13.Meneguhkn kekuatan rohani 
14.Dimakbulkan doanya dan masin perkataan
15. Tenang hati dan fikirannya
16.Dimurahkan rezeki
17.Menambahkn rasa kerdil d sisi Allah dan bertawakal kpdNya 
18.Melatih dri bersikap khauf(takut) dan raja'(berharap) kpd Allah 
19.dan lain2 hikmah gnjran Allah untk hamba2Nya yg ikhlas dan istiqamah(berterusan) 


klu ikutkan sebenarnye fadhilat qiamullail x terhingga..byk sgt..bergantung pada individu sama ade sedar atau tidak kehadirannye..renung2kan dan selamat beramal ^__^



“Wahai orang yang berselimut! Bangunlah solat tahajjud pada waktu malam, selain daripada sedikit masa (yang tidak dapat tidak untuk berehat) iaitu separuh dari waktu malam atau kurangkan sedikit dari separuh itu ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya: dan bacalah al-Quran dengan tartiil”
(Surah al-Muzammil ayat 1-4)

p/s:pesanan ni utk dri aku jugk yg kadang2 lupa dan lalai..rindu zaman qiamullail kt skola :(

2 comments:

SRenungan said...

asalamualaikum..
suka awak punya blog..
diharap dpt terus share2 artikel yg mnarik.. :)

ChocoStrawberi said...

wslm..thanks sudi komen n bg suport.. :))