Wednesday, March 9, 2011

CERMIN MATA VS KANTA SENTUH??

salam!!huhu
haaa..plek x dgr tajok kt ats nih..
myb plek coz dlm word malay kot..jarang dgr..
bhse org puteh,,org pggl spek mata  VS contact lens..
haaaa..
cept2~
spe ade idea??
mne lg ssuai..cermin mata or contct lens??
cermin mata aku~
n contact lens aku~tp 2-2 tpu..haha

spe ade idea??share sket korg plih mne..
actually ni tjok assigmnt bm aku..huhu
korg prefer ape??
n ats sebb2 ape korg plih bnde tuh??
haaa...pndgn n idea korg nih akn aku muatkn dlm asgmnt aku..hoho!!bgge x??
tp xde la publish cm dlm jurnal or artikel tuh..x smpi thp PHD pon lg..
haa..spe2 ade idea meh la share pndgn kt bwh ni..
pndgn anda semua memg didahului dgn ucpn terima kasih :)

3 comments:

misz myza said...

contact lense... sbb skrg mudah didapati plus bermacam-macam corak... kalau cermin mata ni, ade sesetengah orang pakai nampak elok.. tp mcm sy, kalau sy pakai.. serius.. sgt nmpk tua dr umur sebenar.. ehehehee

Danial Razak said...

Salam

Tiba2 tertarik pulak aku nak bagi pandangan yg tak seberapa ni.

Antara cermin mata ngan kanta sentuh sebenarnya bergantung kepada si pemakai dan mata si pemakai juga.Ada yang berminat untuk memakai kanta sentuh tetapi mata si pemakai tidak sesuai.Ini mungkin terjadi kerana si pemakai mempunyai kornea yang terlalu melengkung.

Bagi pandangan peribadi aku, aku lebih suka pilih kaca mata.Sebab?
1-Lebih senang dan tidak leceh berbanding CL(contact lens)
2-Mengelakkan infection. CL mudah mendapat infection berbanding speks sebab CL contact secara terus dengan mata. Tangan si pemakai pun belum tentu bersih.
3-Banyak komplikasi yang boleh berlaku jika mata si pemakai tidak sesuai.

Tetapi CL pun mempunyai kelebihan-kelebihannya jugak.

Sekadar pandangan peribadi aku.

ChocoStrawberi said...

#misz myza:thanks ea bg pndgn mengenai contct lense..pndgn boley dijdikn alsn mengapa org memilih cntct lense

#danial razak:thanks too 4 d' pndgn..tiap2 org berhak memberi pndgn n memilih mne yg sesuai utk dirinya :)