Friday, October 7, 2011

MASALAH DAN UJIAN

Bismillahirahmanirrahim.
untuk entry kali ni,,aku nak cakap perkara "common" berlaku dalam hidup kita as manusia. mungkin kita sedar, mungkin kita tak sedar.


MASALAH,PROBLEM,MUSYKILAH adalah satu perkara yang sama. tiada siapa yang pernah terlepas dari masalah. masalah yang terjadi boleh disebabkan oleh banyak faktor. bila seseorang itu mempunyai masalah,apekah yang dia rasa? mungin sedih, mungkin juga marah, mungkin juga "tension", mungkin juga perasaan yang lain-lain.


DEFINISI MASALAH


kereta pancit, takde duit, pening kepala, sakit hati, anak buat perangai
-ini semua adalah contoh masalah. masalah-masalah ini hanyalah sebilangan kecil jika dibandingkan dengan masalah-masalah yang lain yang terdapat di dunia ni. manusia tidak akan terlepas dari menghadapi masalah. kadang- kadang bagi sestengah orang, ia mungkin menjadi masalah bagi dia tapi bukan kita. kadang-kadang kita bermasalah dalam menghadapi sesuatu. tapi bagi orang lain, ia adalah perkara biasa dan tidak mendatangkan masalah. definisi masalah ini terlalu besar and terlalu subjektif bagi setiap orang.


MASALAH DAN UJIAN


masalah atau lebih sesuai kita panggil sebagai ujian. bilamana dipanggil ujian, kita perlu ingat bahawa ujian itu datang dari Allah. kadang-kadang kita salahkan pihak lain apabila kita ditimpa masalah. 


sebagai contoh, apabila dimarah oleh bos di tempat kerja. dengan perasaan marah, kita marah bos balik sebab cakap kita tak pandai buat kerja dan bos suka "complain". asek tak puas hati je.

BERSIHKAN DIRI, SUCIKAN HATI


pernah tak kita berada kat tempat bos and pikir kerja dia?
 pernah tak kita tau kerja bos tu macam mana?
 pernah tak kita pikir bahawa satu hari nanti kita mungkin akan jadi bos dan orang bawahan kita marah kita?
 pernah tak kita pikir semua itu?
perlu ke salahkan orang lain?


ini yang kebanyakkan orang buat. mereka tak pernah pikir semua itu. mereka tidak pernah pikir untuk berada di tempat orang lain. like english idiom said-have the shoe on other foot". sebagai orang Islam, kita seharusnya berfikir ape yang telah kita lakukan selama ini. adekah ape yang kita buat selama ini betul? pernah tak kita berfikir bahwa segala masalah yang datang itu datangnya dari dosa-dosa kita yang lalu. terlalu banyak dosa kita. terlalu banyak salah kita. terlalu banyak yang kita ingkar akan arahan Allah tanpa sedar dan tidak sedar.orang yang menulis ini pon terlalu banyak dosa :'( 


ALLAH MAHA MENGETAHUI


ye btol. setiap orang takkan lari daripada masalah. perlu kita ingat, masalah juga datang dari Allah. mungkin ia adalah ujian dari Allah atas dosa-dosa kita yang lalu. berfikiran positiflah terhadap Allah. jangan salahkan Allah atas ape yang berlaku. sesungguhnya Allah mahukan yang terbaik untuk hamba-hambanya dan Dialah yang Maha Mengetahui. mungkin hidup kita terlalu dipenuhi dengan kemewahan dan kesenangan sampaikan kita lupa pada Pencipta kita. bila ujian atau masalah menimpa, barulah dengan malunya kita terhegeh-hegeh mencari Allah. begitu lalainya kita pada Allah. masa senang kita lupakan Dia, masa susah kita cari Dia. sedangkan Allah sentiasa bersama-sama dengan kita setiap masa dan setiap waktu. ujian yang kita dapat adalah tanda Allah masih sayangkan kita.


"firman Allah SWT:wahai malaikat, turunkanlah musibah ke atas hambaKu, kerana aku rindu mendengar dia merintih kepadaKu”-hadis qudsi


jadi, apabila kita ditimpa masalah jangan mudah mengalah. muhasabah diri dan pikirlah hikmah disebalik ujian tersebut. terlalu banyak dosa kita, terlalu banyak khilaf kita pada Allah. berdoalah pada Allah moga ujian yang kita dapat ini akan meningkatkan iman kita dan membawa kita dekat kepada-Nya. Wallahu'alam.
nice joke i guess :D

p/s:aku juga hamba yang banyak dosa dan banyak khilaf. maaf andai diri ini tidak sempurna :'(





2 comments:

budakijaupendek said...

masalah tu mematangkan diri lagi. (:

aleen aiden said...

org kate everything happened for a reasons.insyaAllah akan ada hikmah dsebalik segala aturanNya.hee :)